Centralna Ewidencja i Informacja o działalności gospodarczej:
https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/Search.aspx
Krajowy Rejestr Sądowy:
https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu
Dzisiejszy wpis przygotowałam dzięki pomocy kancelarii prawnej, która pomogła mi również odzyskać pieniądze za podrobioną odżywkę, o której pisałam tutaj. Wpis jest dość długi, ale dla oszukanych osób potrzebne są wyczerpujące informacje, więc mam nadzieję, że informacje przydadzą się.
Dzisiejszy wpis przygotowałam dzięki pomocy kancelarii prawnej, która pomogła mi również odzyskać pieniądze za podrobioną odżywkę, o której pisałam tutaj. Wpis jest dość długi, ale dla oszukanych osób potrzebne są wyczerpujące informacje, więc mam nadzieję, że informacje przydadzą się.
I. Najczęstsze przyczyny składania reklamacji wynikają z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jeśli zauważymy, że zakupiony towar nie spełnia wszyskich obietnic producenta możemy złożyć reklamację.
Przy
kontaktowaniu się w sprawie reklamacji ze Sprzedawcą najlepiej robić to na piśmie, ewentualnie mailowo (a nie telefonicznie). Pismo jest w
przypadku sporu dużo pewniejszym dowodem.
Tą metodę
reklamacji nazywamy ,,reklamacją z ustawy’’, a sam akt prawny ,,ustawą o
ochronie konsumentów’’. Ustawa o ochronie konsumentów znajduje zastosowanie w
przypadku umów zawieranych przez przedsiębiorcę (jako Sprzedawcę) z konsumentem
(jako Kupujący).
Jakie są
obowiązki sprzedawcy?
1) W przypadku każdej sprzedaż
konsumenckiej sprzedawca obowiązany jest do:
a) instruktażu,
czyli udzielenie Konsumentowi zrozumiałych, jasnych i prawdziwych informacji w języku polskim,
niezbędnych do właściwego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru.
b) poinformowania
o cenie produktu, w tym o cenie jednostkowej przy sprzedaży towarów luzem.
c) wystawienia
dowodu zapłaty (paragonu, faktury).
d) wystawienia
pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy na prośbę Konsumenta. W umowie powinno
znaleźć się dokładne oznaczenie sprzedawcy, adres jego siedziby, datą dokonania
sprzedaży wraz z dokładnym określeniem sprzedawanego towaru, ilości i jego
ceny.
2. Kiedy
występuje niezgodność towaru z umową?
a) Zakupiony
towar nie nadaje się do celów, do jakich jest zazwyczaj używany (np. naczynie
żaroodporne pęka pod wpływem gorącej temperatury w piekarniku).
b) Właściwości
towaru nie odpowiadają właściwościom cechującym towary danego rodzaju (np. buty
przeciwdeszczowa przemiękają).
c) Właściwości
sprzętu nie odpowiada oczekiwaniom wynikającym z zapewnień sprzedawcy lub
producenta, podawanym w reklamie lub we wcześniej danej próbce produktu (np.
szampon przeciwłupieżowy nie przeciwdziała powstawaniu łupieżu).
d) Sprzedawca
albo Konsument postępujący zgodnie z instrukcją otrzymaną od sprzedawcy,
niepoprawnie zamontował lub uruchomił sprzęt (np. kabel zasilający nie pasuje
do zakupionego wraz z nim radia).
e) Występują wady prawne towaru, tzn. inna osoba
ma do niego jakieś prawa (np. rzecz ukradziona lub zastawiona, gdy w umowie
sprzedaży nie było o tym wspomniane).
Uwaga!
Sprzedawca
nie odpowiada w przypadku niezgodności towaru, gdy Konsument wiedział o jej
występowaniu. Czyli świadomie kupując uszkodzony towar nie można składać
reklamacji, ponieważ Konsument wiedział o usterce w chili zakupu.
3. Komu
składamy reklamację?
W każdym
przypadku będzie nim sprzedawca (przedsiębiorca, u którego dokonaliśmy zakupu).
Przy czym reklamacji nie musimy dokonywać u tej samej osoby, u której
kupowaliśmy produkt, ani u kierownika danego sklepu. Ważne jest jednak, żeby
reklamację przyjął pracownik tego sklepu, w którym Konsument nabył produkt.
4. W jakim
terminie należy zareklamować produkt?
Za sprzedany
towar sprzedawca ponosi odpowiedzialność przez 2 lata od daty wydania go
Konsumentowi. Jednakże tylko przez pierwsze 6 miesięcy od wydania towaru
istnieje domniemanie prawne, że niezgodność istniała już w chwili wydania. Po
tym terminie Konsument będzie miał obowiązek udowodnienia tego faktu.
5.
Uprawnienia Konsumenta związane załatwianiem reklamacji przez Sprzedającego.
Krok 1
Konsument
może przede wszystkim żądać doprowadzenia zakupionego towaru do stanu zgodnego
z zawartą umową poprzez jego bezpłatną naprawę albo wymianę
na nowy.
Wybór należy w tym wypadku do Konsumenta.
Sprzedawcy nie wolno wcześniej samemu narzucać sposobu załatwienia reklamacji.
W wypadku
wyboru naprawy przez Konsumenta, Sprzedawca zwraca mu wszelkie koszty, jakie
ten poniósł w związku z reklamacją produktu, a w szczególności: koszty
demontażu, dostawy (Sprzedawca ponosi zarówno koszty transportu towaru do niego
jak i przesyłki naprawionego towaru z powrotem do Konsumenta).
Ważne!
Sprzedawca
ma prawo odmówić dokonania naprawy lub wymiany, jeśli są one niemożliwe lub
związane są z nadmiernymi kosztami.
Krok 2
Krok 2
Sprzedawca
ma 14 dni kalendarzowych (nie roboczych!) na ustosunkowanie się do złożonej
przez konsumenta reklamacji.
W wyniku
rozpatrzenia reklamacji Sprzedawca może zdecydować, że:
a) przyjmuje
reklamacji bez zastrzeżeń (ten sam efekt zachodzi w przypadku braku reakcji w
ciągu 14-dniowego terminu),
b) załatwi
reklamację, ale w inny sposób niż wskazał to Konsument, gdyż nie jest możliwe
lub połączone z nadmiernymi kosztami zadośćuczynienie żądaniu klienta,
c) odmawia
uwzględnienia reklamacji.
W odpowiedzi
na reklamację Sprzedawca musi wskazać, w jaki sposób rozpatrzył reklamację oraz
uzasadnić swoją decyzję.
Pamiętaj!
Sprzedawca
nie może cię zmusić do zjawienia się w sklepie tylko po odbiór odpowiedzi na
reklamację. Właśnie na Sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania Konsumenta i
to on musi postarać się, aby wiadomość o sposobie załatwienia reklamacji
dotarła na czas do Konsumenta.
Krok 3
Krok 3
W sytuacji
gdy:
a) Z powodu
niemożliwości lub nadmiernych kosztów Konsument nie może żądać naprawy ani
wymiany towaru,
b) Sprzedawca
nie wykonał naprawy lub wymiany towaru w odpowiednim czasie,
c) naprawa
albo wymiana spowodowałyby dla Konsumenta znaczne niedogodności.
Konsument ma
prawo do żądania:
a) obniżenia
ceny albo
b) odstąpienia
od umowy (oznacza zwrot niesprawnego towaru przez Konsumenta i całej kwoty
sprzedaży przez Sprzedawcę).
II. Zawarcie umowy sprzedaży konsumenckiej na odległość, czyli
zakupy przez internet.
1. W związku z upowszechnianiem
się zakupów przez Internet dokonywane są
umowy sprzedaży za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonu.
2. Jakie
szczególne uprawnienia dla Konsumenta?
Konsumentowi
przysługuje prawo do odstąpienia od
umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia bez obowiązku podawania przyczyny swej decyzji. Żeby to osiągnąć
Konsument powinien złożyć Przedsiębiorcy swoje oświadczenie o odstąpieniu od
umowy na piśmie. Wystarczające będzie, dla zachowania ustawowego terminu
odstąpienia od umowy, wysłanie przez Konsumenta oświadczenia pocztą przed jego
upływem. Dziesięciodniowy termin należy liczyć od objęcia rzeczy w faktyczne
władanie przez Konsumenta.
W przypadku
odstąpienia od umowy, umowę taką uznaje się za w ogóle niezawartą, a sam
Konsument zwolniony jest ze wszelkich zobowiązań. Każda ze stron zobowiązana
jest do zwrotu tego co sobie wzajemnie świadczyły w stanie niezmienionym. Zwrot
musi nastąpić najpóźniej w ciągu 14 dni. Jeśli Konsument dokonał przedpłaty, to
należą się od niej odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
3. Jakie są
obowiązki Przedsiębiorcy?
Konsument powinien być poinformowany m.in.
o
1) imieniu i nazwisku (nazwie),
adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował
działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym
przedsiębiorca został zarejestrowany,
2) istotnych właściwościach
świadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie,
4) zasadach zapłaty ceny,
5) kosztach oraz terminie i sposobie
dostawy,
6) prawie odstąpienia od umowy w
terminie dziesięciu dni,
7) miejscu i sposobie składania
reklamacji,
8)
prawie wypowiedzenia umowy.
4. Jaki jest
sposób i termin spełnienia świadczeń przez Strony umowy
zawartej na odległość?
Przedsiębiorca
zobowiązany jest wykonać umowę zawartą na odległość maksymalnie w ciągu 30 dni
od dnia złożenia oświadczenia woli przez konsumenta o zawarciu umowy. W
przypadku gdyby okazało się, że Przedsiębiorca nie jest w stanie spełnić
świadczenia, gdyż przedmiot świadczenia jest niedostępny, powinien zawiadomić o
tym Konsumenta i zwrócić mu całą
otrzymaną od niego sumę pieniężną w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy.
Uwaga!
Produkty
zakupione na aukcjach (np. Ebay, Allegro) za pomocą opcji ,,KUP TERAZ’’
podlegają pod tę ustawę i Konsumentowi powyższe przysługują uprawnienia, natomiast produkty zamówione za pomocą
opcji ,,LICYTUJ’’ nie są objęte ochroną niniejszej ustawy.
5.
Niezamówione towar
Zdarza się, że dostajemy od Przedsiębiorców listy lub paczki z próbkami
lub ,,prezentami’’ zachęcającymi jednocześnie klientów do dalszych zakupów. Konsument, który otrzymał tego typu niezamówiony
towar, nie ma obowiązku informowania Przedsiębiorcy o przyjęciu bądź odmowie
przyjęcia tego świadczenia. Świadczenie następuje na ryzyko Przedsiębiorcy i
nie może on nałożyć na Konsumenta żadnych obowiązków. Po stronie Konsumenta nie
występują żadne obowiązki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz